Toerisme maakt ongeveer 6% uit van de economie van het land. Volgens de World Tourism Organization was Thailand in 2013 het meest bezochte land in Zuidoost-Azië. Schattingen van inkomsten uit toerisme die rechtstreeks bijdragen aan het Thaise BBP van 12 biljoen baht variëren van 9 procent (1 biljoen baht) (2013) tot 16 procent. Wanneer het de indirecte effecten van toerisme meetelt, zou het 20,2 procent (2,4 biljoen baht) van het Thaise BBP uitmaken.

De Tourism Authority of Thailand (TAT) gebruikt de slogan “Amazing Thailand” om Thailand internationaal te promoten. In 2015 werd dit aangevuld met een campagne “Discover Thainess”.

Aziatische toeristen bezoeken Thailand vooral voor Bangkok en de historische, natuurlijke en culturele bezienswaardigheden in de omgeving. Westerse toeristen bezoeken niet alleen Bangkok en omgeving, maar reizen ook veel naar de zuidelijke stranden en eilanden. Het noorden is de belangrijkste bestemming voor trektochten en avontuurlijke reizen met zijn diverse etnische minderheidsgroepen en beboste bergen. De regio met de minste toeristen is Isan in het noordoosten. Om buitenlandse bezoekers te ontvangen, heeft de Thaise regering een aparte toeristenpolitie opgericht met kantoren in de belangrijkste toeristische gebieden en een eigen centraal noodnummer.

De attracties van Thailand zijn onder meer duiken, zandstranden, honderden tropische eilanden, nachtleven, archeologische vindplaatsen, musea, bergstammen, flora en vogels, paleizen, boeddhistische tempels en verschillende werelderfgoedlocaties. Veel toeristen volgen cursussen tijdens hun verblijf in Thailand. Populair zijn lessen in Thais koken, boeddhisme en traditionele Thaise massage. Thaise nationale festivals variëren van Thais Nieuwjaar Songkran tot Loy Krathong. Veel plaatsen in Thailand hebben ook hun eigen festivals. Tot de bekendste behoren de “Elephant Round-up” in Surin, het “Rocket Festival” in Yasothon, Suwannaphum District, Phanom Phrai District, beide districten bevinden zich in de provincie Roi Et en het festival “Phi Ta Khon” in Dan Sai. De Thaise keuken is wereldwijd beroemd geworden door het enthousiaste gebruik van verse kruiden en specerijen.

Winkelcentra in Bangkok bieden een verscheidenheid aan internationale en lokale merken. Richting het noorden van de stad, en gemakkelijk te bereiken met skytrain of metro, is de Chatuchak Weekend Market. Het is mogelijk de grootste markt ter wereld, waar alles wordt verkocht, van huishoudelijke artikelen tot levende en soms bedreigde dieren. De “Pratunam-markt” is gespecialiseerd in stoffen en kleding. De nachtmarkten in het Silom-gebied en op Khaosan Road zijn voornamelijk toeristisch gericht en verkopen items zoals T-shirts, handwerk, nagemaakte horloges en zonnebrillen. In de omgeving van Bangkok zijn er verschillende drijvende markten zoals die in Damnoen Saduak. De “Sunday Evening Walking Street Market”, gehouden op Rachadamnoen Road in de oude stad, is een hoogtepunt voor winkelen tijdens een bezoek aan Chiang Mai in het noorden van Thailand. Het trekt zowel lokale bewoners als buitenlanders aan. De “Night Bazaar” is de meer op toeristen gerichte markt van Chiang Mai, die zich uitstrekt over verschillende stadsblokken net ten oosten van de oude stadsmuren richting de rivier.

Volgens het laatste onderzoek van de World Travel and Tourism Council is Thailand de 5e grootste bestemming voor medisch toerisme van de uitgaven voor inkomend medisch toerisme wereldwijd. Het land is ook de nummer één van Azië. Het land loopt voorop in de groeiende praktijk van geslachtsaanpassende chirurgie (afgekort SRS, wat staat voor sex reassignment surgery), ook wel gendertransitie genoemd. Statistieken uit 2014 toonden aan dat de medische toerisme-industrie meer dan 2,5 miljoen bezoekers per jaar betrof. In 2017 en 2018 zag Thailand respectievelijk 2,4 miljoen en 2,5 miljoen medische toeristen, met gegevens die modernere vormen van cosmetische chirurgie in populariteit aantoonden. In 1985-1990 bezocht slechts 5% van de buitenlandse transseksuele patiënten Thailand voor een geslachtsaanpassende operatie. In de afgelopen jaren, 2010-2012, reisde meer dan 90% van de bezoekers voor SRS naar Thailand.

Prostitutie in Thailand en sekstoerisme vormen ook de facto een onderdeel van de economie. Campagnes promoten Thailand als exotisch om toeristen aan te trekken. Cultureel milieu in combinatie met armoede en het lokken van geld hebben met name prostitutie en sekstoerisme in Thailand tot bloei gebracht. Een in 2003 gepubliceerde schatting bracht de handel op 4,3 miljard dollar per jaar, ofwel ongeveer 3% van de Thaise economie. Volgens onderzoek van de Chulalongkorn University naar de Thaise illegale economie maakte prostitutie in Thailand in de periode tussen 1993 en 1995 ongeveer 2,7% van het BBP uit. Er wordt aangenomen dat ten minste 10% van de toeristendollars wordt besteed aan de sekshandel.